زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

امیدبه زندگی درزنان ۵سال بیشتراست

شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۹

پژوهش جدید یک تیم بین‌المللی از محققان با همکاری محقق ایرانی امپریال کالج لندن نشان داده که اگرچه طول عمر انسان در سراسر جهان افزایش یافته، اما با خود مشکلات سلامتی که منجر به سالها درد، معلولیت و مشکلات ذهنی بوده را نیز به همراه داشته است.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این «طعنه غم‌انگیز» یکی از اصلی‌ترین نکات پژوهش دکتر مجید عزتی، رئیس دپارتمان بهداشت جهانی محیط زیست دانشگاه امپریال کالج لندن و همکارانش در این پژوهش بوده است.

از سال 1990 تا 2010، میزان امید به زندگی در بیشتر بخشهای جهان افزایش داشته و میانگین سن مرگ و میر از 59 به 70 سال رسیده است. در این میان سن امید به زندگی در زنان نسبت به مردان پنج سال بیشتر افزایش نشان داده است.

در نقشه جدید این محققان، مناطق بر اساس میزان امید به زندگی نمایش داده شده که در این میان اسکاندیناوی و استرالیا از پیرترین جمعیت برخوردارند.

با اینحال، با پیرتر شدن جمعیت، تعداد سالهایی که مردم با بیماریها و معلولیتهای مزمن مانند کمردرد، دیابت، آرتروز و افسردگی زندگی می کنند نیز افزایش داشته است.

مشکلات اصلی سلامت امروز بیماریها و شرایطی هستند که باعث مرگ نشده بلکه فرد را برای مدت طولانی بیمار نگه می‌دارد. انسان امروزی طولانیتر اما با بیماری‌های بیشتر زندگی می‌کند که دردناک و مخل حرکت بوده و همچنین اختلالاتی را در دیدن، شنیدن و تفکر واضح ایجاد می‌کنند.

این پیامدهای ناشی از یک جمعیت پیر توسط محققانی از بیش از 300 موسسه از 50 کشور جهان جمع‌آوری شده است. آنها داده های پژوهشهای مختلف، سرشماریها و رکوردهای بیمارستانی را جمع‌آوری کرده و از مدلهای رایانه‌ای برای برآورد طول عمر انسانها و میزان سلامت آنها استفاده کردند.

پژوهش «بار جهانی بیماری» که توسط دانشگاه واشنگتن رهبری می‌شود، نشان داده که کشورها با موجی از هزینه‌های مالی و اجتماعی ناشی از افزایش جمعیت انسانهای بیمار و آسیب‌دیده روبرو هستند.

این در حالیست که یافته‌های دیگر نشان داده که اگرچه سوء تغذیه به عنوان یکی از دلایل مرگ و بیماری جایگاه خود را از دست داده اما تاثیرات خوردن بیش از حد جای آن را گرفته است.

استعمال سیگار و مصرف الکل نیز جایگاه گرسنگی کودکان را گرفته و همچنین سومین خطر سلامت قبل از فشار خون بالا بشمار می رود.

بیش از سه میلیون مرگ و میر در سراسر جهان در سال 2010 قابل استناد به وزن بالا بوده که سه برابر مرگهای در اثر سوء تغذیه است.

دکتر عزتی، یکی از محققان ارشد این پژوهش اظهار کرد: ما از جهان 20 سال قبل که در آن انسانها چیز زیادی برای خوردن نداشتند، به جهان امروز رسیده‌ایم که غذای زیاد و غیرسالم حتی در کشورهای پیشرفته نیز باعث بیماری‌ها شده است.

این پژوهش همچنین نشان داده که از 52.8 میلیون مرگ در جهان در سال 2010 بیماریهای مزمن بیشترین تلفات را به خود اختصاص داده‌اند.

حدود 12.9 میلیون مرگ در اثر سکته و بیماری قلبی بوده که با خوردن و نوشیدن بیش از حد، استعمال دخانیات و ورزش کم تشدید می‌شوند و همچنین هشت میلیون تلفات در اثر سرطان بوده است.

بیماری ایدز باعث مرگ 1.5 میلیون انسان در سال 2010 بوده و بیماری سل که یک بیماری عفونی دیگر محسوب شده، 1.2 میلیون تلفات را به خود اختصاص داده است.

در حالیکه مرگ و میر در کودکان کاهش داشته، این میزان در بزرگسالان در سنین 15 تا 49 سال یک افزایش 44 درصدی را به همراه داشته است. به گفته محققان این امر تا حدی به دلیل افزایش خشونتهایی مانند قتل و تصادفات رانندگی و همچنین بیماری همه‌گیر ایدز بوده است.

کریستوفر موری، رئیس موسسه معیارهای بهداشت و ارزیابی دانشگاه واشنگتن اظهار کرد: تعداد کمی از انسانها با سلامت کامل زندگی می‌کنند و با پیر شدن آنها، بیماریها روی هم انباشته می‌شوند. این امر بدین معنی است که ما باید دوباره دورنمای زندگی خود را در سنین 70 و 80 سالگی بسنجیم.

وی افزود: این پژوهش همچنین پیامدهای عمیقی را برای سیستمهای بهداشتی که این موضوع را در اولویتهای خود قرار داده‌اند، دارد.

این پژوهش توسط بنیاد بیل و ملیندا گیتس تامین شده و در مجله Lancet medical منتشر شده است.  

مطلب مرتبط درادامه

زنان بیش از مردان نگران تأمین هزینه‌های زندگی در دوران بازنشستگی هستند و به همین دلیل بسیار زودتر از مردان اقدام به پس‌انداز می‌کنند.

 

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زنان بسیار زودتر از مردان اقدام به پس انداز کردن پول برای دوران بازنشستگی می‌کنند، اما این به معنای ناامیدی و عدم اطمینان زنان نسبت به دوران بازنشستگی نیست.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد، 22 درصد زنان بالای 23 سال، پس‌انداز دوران بازنشستگی را آغاز کرده‌اند که این میزان برای مردان همسال تنها 13 درصد است؛ همچنین 30 درصد از زنان معتقدند که وضعیت اقتصادی آنها در دوران بازنشستگی افت پیدا می‌کند که این میزان در میان مردان 23 درصد اعلام شده است.

 

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که زنان دارای اهداف بالا در زمینه پس‌انداز برای دوران بازنشستگی بوده و امیدوارند که برای این دوران حداقل 1.8 میلیون دلار پس‌انداز کنند که این میزان برای مردان 1.3 میلیون دلار اعلام شده است.

 

این اهداف بالا می‌تواند به زندگی طولانی‌تر زنان مرتبط باشد؛ بر اساس گزارش مرکز ملی آمار آمریکا زنان به طور معمول پنج سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند که متوسط عمر زنان 80.5 و برای مردان 75.5 سال است.

 

کارشناسان معتقدند که آغاز پس‌انداز برای دوران بازنشستگی از سنین جوانی می‌تواند باعث غلبه بر استرس ناشی از رسیدن به بازنشستگی شود؛ بر این اساس، زمانی که افراد پیش از ورود به 30 سالگی پس انداز را آغاز کنند، از اضطراب و ناامیدی کمتری به نسبت سایر زنان برخوردار بوده و رضایت‌مندی بیشتری در زندگی خواهند داشت.

 

این مطالعه با حضور دو هزار نمونه مرد و زن شاغل در ایالت های مختلف آمریکا توسط محققان TD Ameritrade صورت گرفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد