زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

پدر روان‌سنجی ایران حیدرعلی هومن

پیکر زنده یاد دکتر حیدرعلی هومن، پدر علم روان‌سنجی ایران که صبح یکشنبه 12 آذرماه در پی نارسایی تنفسی در سن 80 سالگی در تهران درگذشت، صبح سه شنبه تشییع می‌شود.

دکتر علی عسگری از شاگردان و همکاران استاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایسنا اظهار داشت: پیکر استاد هومن، ساعت 9:30 روز سه شنبه 14 آذرماه از مقابل مرکز روان‌سنجی دکتر هومن واقع در خیابان پاتریس لومومبا، امین شمالی، چهار راه ملکوتی، کوچه الوند، پلاک 1 به سمت دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران واقع در پل گیشا تشییع شده و از آنجا جهت خاکسپاری به قطعه نام آوران بهشت زهرا(س) منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مراسم بزرگداشت سومین روز درگذشت استاد نیز روز پنج شنبه از ساعت 15:30 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

عسگری تصریح کرد: زنده یاد دکتر هومن، بنیان‌گذار علم نوین روانسنجی در ایران و مولف شمار زیادی کتاب و مقاله علمی در زمینه روان سنجی، سنجش و اندازه‌گیری، روش تحقیق و آمار بود. استاد بیش از 50 سال به امر تدریس و پژوهش در دانشگاه‌های ایران (تربیت معلم، دانشگاه تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، دانشگاه‌علامه طباطبایی، دانشگاه‌های آزاد اسلامی و چندین موسسه پژوهشی و تحقیقاتی معتبر) مشغول بود.

وی خاطرنشان کرد: دکتر هومن با کسب درجه فوق دکتری در زمینه پژوهش کاربردی، دو درجه دکتری در رشته‌های روانسنجی و روانشناسی تربیتی و پنج مدرک فوق لیسانس در حوزه‌های مختلف روانشناسی (روان سنجی، زبان و ادبیات انگلیسی، فلسفه و تعلیم و تربیت) از دانشگاه‌های آمریکا علاوه بر هدایت و راهنمایی صدها پایان‌نامه تحصیلی و رساله دکتری دانشجویان، چندین تست، آزمون و پرسشنامه را در سطح ملی اجرا و استاندارد کرده بود.

عسگری تصریح کرد: استاد به پاس استاندارد کردن هوش آزمای ملی تهران – استنفورد بینه، برنده جایزه خوارزمی شده و سه کتاب ایشان (شناخت روش علمی، تحلیل داده‌های چند متغیری و آمار استنباطی) برگزیده کتاب سال شدند. ایشان علاوه بر مسوولیت نظارت و مشاوره تعداد زیادی از پژوهش‌های ملی و اخذ جایزه پژوهشگر برگزیده جشنواره ابوریحان و چندین جشنواره دیگر برای سالها رییس سازمان تحقیقات علمی و روان سنجی ارتش، انجمن اولیاء و مربیان و نیز رییس بخش پژوهش سازمان سنجش آموزش کشور و رییس بخش پژوهش مرکز آموزش مدیریت دولتی بوده و در سال 1387، از سوی دانشگاه‌ها و سایر نهادهای علمی به پاس پنجاه سال فعالیت علمی ایشان و خدمات بی‌بدیل و ارزشمندی که به جامعه علمی و پژوهشی کشور عرضه داشتند مراسم بزرگداشتی برگزار و از ایشان تقدیر به عمل آمد.

گروه علمی فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز ضایعه درگذشت این استاد و محقق فقید را به خانواده، شاگردان و دوستداران استاد خصوصا جامعه روانشناسی ایران تسلیت می‌گوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد