زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

مقابله با بیماری قلبی عروقی با برنج تراریخته!

محققان ژاپنی موفق به تولید برنج تراریخته غنی شده با «لاکتوسیانین» شدند که در مقابله با بیماری قلبی عروقی «هایپرکلسترومی» موثر است.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، هایپرکلسترومی که به علت زندگی ناسالم و چاقی ایجاد می‌شود یکی از مهم‌ترین امراضی است که سالانه تعداد زیادی قربانی در سراسر جهان می‌گیرد.

لاکتوسیانین، یک پپتید زیست‌فعال (bioactive) است که از بتا‌لاکتو گلوبولین شیر گاو مشتق شده و داروی مشهوری برای درمان بیماری هایپرکلسترومی است.

Cerrone Cabanos از دانشگاه کیوتو و همکارانش اقدام به تولید برنج تراریخته‌ای کردند که میزان بالایی لاکتوسیانین را تولید می‌کند.

آنها از طریق وارد کردن 29 توالی اسید آمینه IIAEK به منطقهٔ ساختمانی قابل انعطاف پروتئین ذخیره‌ای دانهٔ سویا، A1aB1b، این کار را انجام دادند و سپس این پروتئین ذخیره‌ای را به اولین جهش‌یافته با محتوای گلوتلین کم LGC-1 (low glutelin content mutant 1)، به عنوان میزبان، وارد کردند.

پروتئین ذخیره‌ای همراه با 29 توالی لاکتوسیانین با کمک پیشبرهای اختصاصی در آندوسپرم سلول‌های دانهٔ برنج بیان شد و در دسته‌بندی و حجره بندی جدیدی نسبت به ساختارهای معمولیِ ذخیره‌ای شد ذخیره شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، بذرهای برنج تراریخته 2 میلی‌گرم لاکتوسیانین به ‌ازای وزن خشک دانه تولید می‌کنند که این میزان تولید نسبت به بذرهای معمولی بسیار بالاتر است.

این نتایج نشان می‌دهد که انتقال تعداد بالای نسخه‌های ‌پپتیدهای زیست‌فعال به پروتئین‌های ذخیره‌یی دانه به‌عنوان ناقل، استراتژی مؤثری در افزایش میزان پپتیدهای زیست‌فعال در برنج است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد