زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

تولید سلول‌های بنیادی از سلول‌های خون

شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۵

محققان دانشگاه کمبریج توانسته‌اند از خون یک بیمار برای تولید سلول‌های بنیادی شخصی استفاده کنند که امید می‌رود بتوان آنها را برای درمان بیماری‌های مختف بکار برد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به گفته دانشمندان، این شیوه می‌تواند یکی از ساده‌ترین و ایمن‌ترین منابع سلول بنیادی باشد.

در پژوهشی که در مجله Stem Cells: Translational Medicine منتشر شده،‌از این سلول‌ها برای ساخت رگ‌های خونی استفاده شده است.

با این حال کارشناسان هشدادر داده‌اند که ایمنی استفاده از این سلول‌های بنیادی هنوز مشخص نشده است.

سلول‌های بنیادی یکی از بزرگ‌ترین امیدها در حوزه پژوهش پزشکی به شمار می‌روند. آنها می‌توانند شکل تمام گونه‌های سلولی بدن را بگیرند از این رو می‌توان از آنها برای ترمیم همه چیز از مغز گرفته تا قلب و چشم و استخوان استفاده کرد.

یکی از منابع سلول‌های بنیادی، جنین انسان است که با موانع اخلاقی روبرو بوده و همچنین ممکن است مانند اندام‌های پیوندی از سوی سیستم ایمنی بدن دفع شوند.

دانشمندان نشان داده‌اند که سلول‌های بدست آمده از پوست انسان بالغ را می‌توان به شکل سلول‌های بنیادی برگردانده و این که بدن آنها را به عنوان بخشی از خود می‌شناسد. در این صورت دیگر خطر دفع آن توسط سیستم ایمنی وجود نخواهد داشت.

محققان دانشگاه کمبریج در نمونه‌های خون به دنبال یک سلول ترمیمی بودند که با جریان خون عبور کرده و آسیب‌های موجود در دیواره‌های رگها را ترمیم می‌کند. آنها سپس این سلولها را به سلول بنیادی تبدیل کردند.

نظرات 1 + ارسال نظر
حوریا شنبه 11 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:10 ق.ظ http://man-to-ma-33.blogfa.com/

خیلی ممنون
نه منظورم این بودکه ی ادرس دیگه ای واسم گذاشتین تو نظرات به اون سر میزنم ولی خودمم یوب دارم که قبلا واسه علی درستش کرده بودم و به کسی ادرسشو نداده بودم حالا ک من و علی به هم رسیدیم اگه خواستی تدرسشو میدم
راستی اون مطالبی که گفته بودی بخونمش مربوط به ازدواج که واسه عشقم متفاوت باشم کجای وبته؟
ی سوال دارم در مورد وب میتونی کمکم کنی؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد