زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

کاهش خطر بروز زخم بستر با ملحفه ابداعی محققان سوییسی

چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۸

گروهی از محققان سوئیسی موفق به تولید یک ملحفه تخت جدید به منظور کاهش احتمال بروز زخم بستر در بیماران بستری شده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این ملحفه جدید «ماتریس نقطه‌یی» به گونه‌ای طراحی شده که تماس سطح را با پوست کاهش داده و همزمان جذب بیشتری از رطوبت مشکل‌ساز را صورت می‌دهد که در غیر این صورت مشکل را بدتر می‌کند.

زخم بستر یا زخم‌های فشاری هنگامی ایجاد می‌شوند که بخشی از پوست به خصوص در نزدیکی استخوان تحت فشار وزن بدن قرار گرفته و در تامین خون به پوست اختلال ایجاد می‌کند.

زخم‌های فشاری با یک ترتیب نسبتا کوتاه در زمان بالا بودن میزان فشار ایجاد می شوند اما می‌توانند همچنین در دوره‌های طولانی‌تر با فشار کمتر اما پایدارتر نیز به وجود بیایند.

مقایسه ساختار ملحفه ضد زخم بستر (سمت راست) و ملحفه معمولی

این زخم‌ها همچنین ممکن است در اثر اصطکاک پوست لغزیده شده بر روی تخت ایجاد شده و با وجود رطوبت ناشی از عرق وخیمتر می‌شوند. این رطوبت‌ها باعث نرمتر شدن پوست و حساستر شدن آن به بیماری می‌شود.

حرکتهای ناخودآگاه می‌تواند افراد را تا حدی در برابر این شرایط ایمن کند اما آن دسته از بیمارانی که قادر به حرکت نیستند مانند بیماران پیر و فلج بسیار آسیب‌پذیر هستند.

به ادعای محققان این گروه بیماران با 50 درصد خطر بیشتر در ابتلا به زخم بستر در اقامتهای طولانی‌مدت در بیمارستانها برخوردارند.

محققان آزمایشگاههای فدرال علم مواد و فناوری سوئیس، مرکز پزشکی شولر و مرکز فلج سوئیس برای مبارزه با این شرایط به همکاری پرداخته و این ملحفه را ابداع کرده‌اند.

محققان موفق به تولید شلوارکی شده اند که می تواند به ماهیچه ها شوک الکتریکی وارد کند و زخم بستر را از بین ببرد.
به گزارش مهر، محققان شلوار هوشمند الکترونیکی تولید کرده اند که می تواند با کاهش فشار و افزایش سرعت گردش خون برای افرادی که در بستر هستند و احتمال مبتلا شدن به زخم بستر دارند مؤثر باشد.
اگر این شلوارکهای الکترونیکی هوشمند در بیمارستانها توزیع شوند، می توانند از زخم بستر جلوگیری کرده و درمان این زخم را بهبود بخشند، مشکلی که سالانه حدود نیم میلیون بیمار در بریتانیا به آن مبتلا می شوند و درمان ها هزینه های گزافی را بر دوش سیستم بهداشت و درمان می گذارد.
دانشمندان دانشگاه کالگری اقدام به تولید این شلوارک الکتریکی کرده اند تا شرایطی برای بیمار فراهم شود که از ابتلا به زخم های بستر مهلک نجات پیدا کنند.
اگرچه این مشکل در مرحله اول کوچک به نظر می رسد، اما این زخمها می توانند به داخل استخوان نفوذ کرده و تبعات مهلکی داشته باشد. این شلوارکها که شبیه زیر شلواری های کوتاه عادی هستند دارای جیب هایی برای الکترود پدها در قسمت پشتی هستند که می تواند با شکل های الکترونیکی ماهیچه ها را به حرکت درآورند.
این حرکت سرعت گردش خون را افزایش می دهد و به این منطقه اکسیژن و مواد مغزی می رساند.
در آزمایش این شلوارک، 33 بیماری که در شرایط وخیمی قرار داشتند طی دو ماه چهار روز در هفته از این شلوارک استفاده کرده و نتایج چشمگیر آن را مشاهده کردند.
در همایش سالانه انجمن عصب شناسی این موضوع نیز مطرح شد که ایمنی این شلوارکها ثابت شده است و نتایج استفاده از آنها به تأیید بیماران و پرستاران رسیده است.
براساس اظهارات شان دوکلو محقق دانشگاه کالگری، اگر آزمایش آن به طور گسترده نیز به همان میزان موفقیت آمیز باشد، فروش این شلوارکها طی سه سال آغاز می شود. 

http://www.2khtaranebiyaban.blogfa.com/

نظرات 4 + ارسال نظر
ماما ی مهربون جمعه 3 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 01:53 ب.ظ http://midwife40.blogfa.com

سلام دوست خوبم
زخم بستر واقعا وحشتناکه.منم درموورد تشکاش شنیدم یه چیزایی

zahra جمعه 3 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:30 ب.ظ http://www.mylife-khat-khati89.blogfa.com


زرد آبی قرمز سفید مشکی

نمیدانم از کدام

رز...

برایت هدیه بیاورم تا در خاطرت بمانم

ای آنکه که

اشکهای

شبانه ام از آن توست...

zahra شنبه 4 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:31 ب.ظ http://www.mylife-khat-khati89.blogfa.com

سلامـ
خواهشـ میشهـ وظیفهـ بود
التماس دعا

دانشجویان گیاهپزشکی 88 گرگان یکشنبه 5 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 01:18 ق.ظ http://www.plantpathologists88.blogfa.com

سلام. ممنون از حضور گرمتون. لطف کردید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد