زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

نخوردن غذای حاوی ویتامین ب عامل کم‌وزنی نوزادان

طبق نتایج یک پژوهش با توجه به عوامل تغذیه‌ای مرتبط با کم وزنی نوزاد، اهمیت نقش مسئولان امور بهداشتی در افزایش آگاهی‌های عمومی در زمینه تغذیه و وزن‌گیری مناسب در دوران بارداری بیش از پیش مشخص می‌شود.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، تولد نوزادان کم وزن از جدی‌ترین مشکلات بهداشتی جهان محسوب می‌شود که فشار فوق‌العاده‌ای را بر سیستم خدمات بهداشتی و افراد خانواده تحمیل می‌کند. انواع مواد غذایی، مکمل‌ها و مواد معدنی در دوران بارداری، تامین‌کننده انرژی برای مادر و جنین است و رژیم غذایی نامناسب و وزن گیری ناکافی در این دوران بر سلامتی مادر و وزن هنگام تولد نوزاد، اثر منفی می‌گذارد. لذا مطالعه‌ای با هدف تعیین ارتباط وضعیت تغذیه و وزن‌گیری مادر در دوران بارداری با کم وزنی زمان تولد نوزادان ترم توسط کلثوم فداکار سوقه از دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و همکارانش انجام شد.

این پژوهش، یک مطالعه هم‌گروهی تاریخی است. 1177 مادر مراجعه‌کننده به مراکز و پایگاه‌های بهداشتی شهری رشت که مشخصات ورود به پژوهش را داشتند بر اساس وزن زمان تولد نوزادان به دو گروه مادران نوزادان کم وزن (2500 گرم و کمتر) و مادران نوزادان با وزن طبیعی (بیشتر از 2500 گرم تا 4000 گرم) دسته‌بندی شدند. داده‌ها با مشاهده اطلاعات مندرج در پرونده بهداشتی و مصاحبه سازمان یافته از مادران نوزادان جمع‌آوری شد. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از روش‌های آمار توصیفی، آمار استنباطی کای دو، فیشر و من ویتنی و در ارتباطات چندگانه از مدل لوجستیک رگرسیون چندگانه استفاده شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که بین وضعیت تغذیه و وزن‌گیری مادر در دوران بارداری با کم وزنی زمان تولد نوزاد ارتباط آماری معنی‌داری وجود دارد. مصرف کم لبنیات 2.57 برابر و مصرف کم میوه جات 3.57 برابر، مصرف‌ نکردن مکمل‌های آهن، مولتی ویتامین و اسید فولیک 13.16 برابر در دوران بارداری با احتمال زایمان نوزاد کم وزن ارتباط داشت(اسیدفولیک یک نوع ویتامین ب است . ماست و چای مانع جذب ویتامین ها هستند میشه نتیجه گرفت که خانم های باردار نباید ماست و چای وغذاهائی مثل اش رشته و ماکارونی و ...که الکل بدن را بالا میبردومانع جذب ویتامین ها میشه مصرف کنند ودرشرایط تغییرمهم درزندگی مثل جابجائی منزل و ...باید بیشترغذای حاوی ویتامین ب مصرف کنند. 

بجای مکمل آهن ومولتی ویتامین و اسید فولیک که موادشیمیائی وسرطان زا هستند باید غذاهای حاوی یون آهن هستند مثل ماهی حلوا و انداختن یک قطعه طلا در‌ آب وغذا استفاده کرد وشیره انگوریا عسل شربت کرد خورد و شب غذای کلسیم دار مثل بادام وشیرمحلی خورد .قرص های آهن مولکول اهن هستند بدن نیازندارد ومشکل فقرآهن بطورکامل برطرف نمیشه  ) .

نتایج پژوهش نشان‌دهنده آن بود که با توجه به عوامل تغذیه‌ای مرتبط با کم وزنی نوزاد، اهمیت نقش مسئولان امور بهداشتی در افزایش آگاهی‌های عمومی در زمینه تغذیه و وزن‌گیری مناسب در دوران بارداری بیش از پیش مشخص می‌شود.

این پژوهش در مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد