زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

ماساژدرکاهش مدت زمان گریه شیرخوارن مبتلا به کولیک نقش موثری دارد

نتایج یک پژوهش نشان داد که ماساژ به عنوان راهکاری مناسب در کاهش علایم کولیک شیرخوار موثر است و باعث ایجاد ارتباط بهتر مادر و شیرخوار و آرامش آن ها می شود.

به گزارش ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، کولیک دوران شیرخوارگی یک سندرم رفتاری است که به صورت گریه‎های شدید و بدون علت در شیرخواران سالم زیر سه ماه دیده می‎شود، در همین راستا مطالعه‌ای با هدف مقایسه تاثیر ماساژ و تکان دادن شیرخوار بر دفعات و مدت زمان گریه شیرخواران کولیکی توسط فاطمه ناهیدی دانشجوی دکتری آموزش بهداشت، گروه مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.

مطالعه حاضر به روش کارآزمایی بالینی بر روی 100 شیرخوار 1 تا 12 هفته که به علت کوکیک دوران شیرخوارگی به بیمارستان مراجعه کرده بودند، انجام شد. نمونه‎ها به روش تصادفی به دو گروه ماساژ و تکان تقسیم شدند. در گروه ماساژ از مادران خواسته شد در مدت یک هفته، سه بار در روز شیرخوار خود را ماساژ دهند. در گروه تکان از مادران خواسته شد طی یک هفته در هر روز طی علایم کولیک شیرخوار را تکان دهند اطلاعات مورد نیاز در یک چک لیست توسط مادر ثبت ‎شد و داده‎ها توسط نرم افزار SPSS تحلیل شد.

یافته‎ها حاکی از آن بود که دفعات و مدت زمان گریه شیرخوار در گروه ماساژ به ترتیب در اولین روز 8.34 دفعه و 4.12 ساعت و در آخرین روز مداخله 4.26 دفعه و 1.32ساعت در شبانه روز بود. این مقدار در گروه تکان به ترتیب در اولین روز 7.50 و 2.42 و در آخرین روز 6.94 دفعه و 2.14 ساعت در شبانه روز رسید. میانگین دفعات و مدت زمان گریه شیرخوار در گروه ماساژ به صورت معنی‎داری بیشتر از گروه تکان بود.

نتایج بدست آمده از این بررسی نشان داد که ماساژ می‎تواند باعث کاهش علایم کولیک شیرخوار شده و در ایجاد ارتباط بهتر مادر و شیرخوار و آرامش مادر و شیرخوار موثر باشد.

مشروح این پژوهش در مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک به چاپ رسیده است.

نظرات 2 + ارسال نظر
فاطمه دوشنبه 29 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 03:16 ب.ظ http://www.dadayi86.blogfa.com

زهرا دوشنبه 29 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 04:32 ب.ظ http://yahosain1391.blogfa.com/

سلام

ممنونم از حضورتون

موفق باشین

التماس دعا

یاحسین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد