زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

تنیدگی‌(فشارعصبی)stress

شبی مجنون به لیلی گفت : که ای محبوب تنهایم ، کمی من استرس دارم .

ولیلی درجوابش گفت : من هم همچنین هستم کمی قلبم تپش3 دارد.

 کمی کم خون وبیحالم ، کمی قندم پائین است وخسته ام .

 کمی سوزش سر معده ، کمی هم میگرن دارم .

گهی نسیان گر (1به پاورقی رجوع شود)، گاه پرخواب وگه  بدخواب می گردم من2، گهی من با توهم ، گاه هذیان ، گاه رؤیایم وگاهی آرتروز دارم  کمی وزنم اضافه است وچاقم من وبعضی وقتها هم دست ُ پایم مورمور یا گزگز می گردد کمی درد مفاصل دارم ای دلدار ، گمانم پوکی استخوان دارم  و دوره ام سخت بی نظم است .

 مدام هم با آلرژی سخت می زییم . زهرچه مرد هست من تنقر دارم ای مجنون . وخیلی از موهایم ریخته مجنون ،کمی مانده کچل گردم .

 اگر لجباز هستم من دلیلش استرس می باشد ای جانم . بیا باهم رویم دادگاه ، دادخواست طلاقم را از پیش (مانند کارخانه داران که اول متن استعفاء کارگران قراردادی را می گیرند) امضاء کن .دلم بگرفته از دنیا .تمام  هستی ام را برتو می بخشم  بیا ازپیش طلاقم ده ، طلاقم ده ، طلاقم ده.

وخیلی پرتوقع گشته ام مجنون ، خوراکم گریه گردیده ، یقینا استرس دارم

گهی بی اشتها هستم وگه پراشتهایم من .

وخیلی سوء ظن دارم وبدبین وعجولم من ، نمی دانم چرا من این چنین هستم

زکم روئی وتنهائی وعزلت گیری ای جانم، می دانی که مو اندرتنم سیخ است ، گمانم استرس دارم

ومی ترسم

زارث مادرپیرم که قندش بود بالا2 ودوچشمش کور گردید وپایش قطع ، زکلیه اش نپرس دلداده ودلجوی تنهایم که گفتند استرس سرمنشأ آن بوده است جانم .

اگر  وسواس دارم من ، مپندای که بیماریم  یقین دارم که مثل تو کمی من استرس دارم .

پدر جدم سکته کرد وگفتند استرس بوده و می ترسم که من هم مثل او گردم

زمانه زشت گرداندم پراز جوش وکک ومک گشته ام جانا، عقیق لب ندارم من زکم خونی وکم حالی ز بس پر استرس هستم . لبم خشک ودهانم زخم  وچشمانم پف کرده ، یقین دارم کمی من استرس دارم .

کمی کم عاطفه گشتم.اگرنازا نباشم من که گفتند منشأآن استرس می باشد ای جانم گمانم کودک آینده ما سخت بی تکیه گاه امن می باشد.

گهی درخواب می گردم ودر کابوس ازبالا می افتم اگر گیر می دهم اینقدر یقین دان استرس  دارم

بحث آنها تا صبح دم طول کشید و

صبح دم مرغ چمن با گل نوخاسته گفت      نازکم کن که دراین باغ (سردی خوری) بسی چون تو شکفت

چرتشان برد ومنادی به آنها ندا داد ویتامین ب کم دارید بحث را بس کنید که دراین باغ زیتون و پیاز زیاد است برخاستند ومجنون گفت یک لیوان شربت عسل بایک قاشق روغن زیتون درست کردم بخوریم تا جاودان شویم. چون اندیشه با اندیشه پاسخ داده میشه ، نه دشنه ونه تیشه . آنها مثل امروزی ها ازدشنه وتیشه وطلاق استفاده نکردند وقهرومشاجره ننمودند اندیشه را با اندیشه پاسخ زیبا دادند وبین خودشان تحکیم دموکراسی نمودند.

فرق بین استرس - ترس- وحشت:

وقتی استرس داری که می فهمی زنت حاملست!وقتی می ترسی که می فهمی نامزدت حاملست وقتی وحشت می کنی که می فهمی نامزدت زائیده !!!

وقتی طبع ما سرده ، زیاد غذای با طبع سرد مثل برنج... بخوریم یا فشارکارودرس وزندگی که باعث افت قند وفشارخون میشوند وعدم جذب ویتامین ب را درپی دارنداسترس ایجاد میشه.

استرس یعنی کمبود ویتامین «ب» وکم خونی دربدن

--------------------------------------

1- محققان آمریکائی دریافتند استرس بافعال کردن آنزیمی درمغزکه پروتئین کینازc(ثی)نام دارد حافظه کوتاه مدت وسایرفعالیتهای کورتکس مغز را که بخش تصمیم گیری درمغز است مختل میکند وعامل فراموشی میگردد. ومی‌تواند عامل جنون [شیزوفرنی ، اسکیزوفرنی]و اختلال عصبی خنده – گریه یا افسردگی - شیدائی [مانیک – دپرسیو، یا دوقطبی] شود(آفتاب یزد به نقل ازایسنا 1383)

2-  پژوهشگران سوئدی: استرس به همراه افزایش میزان مقاومت سلول دربرابر انسولین می تواند سبب بروز دیابت نوع اول گردد.وحملات قلبی وکم خوابی وپرخوابی ودردبدن ومشکلات هورمونی ایجاد نماید.(ایضا26/11/83) – ساعت اصلی خواب دررفتارشناسی ازساعت 22تا 2بادمداد"ساعت خواب امام خمینی" است قیلوله پیش ازظهر هم موثراست .« نخوابیدن درشب برافسردگی می افزاید وخطرناک ترازاسترس است وبیشتر سبب فرسودگی کارگران شب کارمی گردد(آفتاب یزد به نقل ازواحد علوم پزشگی دانشگاه تهران ومجله نیو ساینتیست23/10/83)»،«بی خوابی سبب افسردگی واسترس میشود ونشانه افسردگی واسترس نیست «نشریه وب ام دی: بی خوابها 6برابربیشتربه افسردگی مبتلامیشوند ودرمان افسردگی آنها 17برابر منظم خوابها زمان می برد.این نتیجه مطالعات محققان آزمایشگاه تحقیقات خواب وعصب شناسی دانشگاه راچسترومحققان انجمن متخصصان معالجه بی خوابی درشهردنورآمریکا، است مایکل پریلزمدیرآزمایشگاه میگوید قبلا تصورمیشد افسردگی خوب شود بی خوابی درمان شود اما نتیجه بالعکس است .[به موقع ومنظم باید خوابید تا افسردگی درمان شود ] (آفتاب یزد 9/4/84) حسام روان پزشگ عضوانجمن روان شناسی اروپا :پسران بیشترازدختران دچار اختلال خواب (وحشت شبانه)میشوند بطوریکه فرد با فریاد واضطراب بیدارشده دربسترمی نشیند که سبب ناهنجاری عصبی جزئی درقسمت عمقی پیشانی وگیجگاهی است (آفتاب یزد به نقل ازایسنا1384)همچنین پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که نوشابه خوردن کودکان ونوجوانان سبب اختلالات عصبی واختلال درخواب شبانه آنها میگردد. وسبب پوسیدگی دندانها وچاقی فیزیولوژیک (عصبی) وازبین رفتن املاح وویتامین ها دربدن را سبب میشود (آفتاب یزد5/3/83)

نظرات 6 + ارسال نظر
یاسمن چهارشنبه 24 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 05:15 ب.ظ http://paktarinehsas.blogfa.com/

هاشم جان سلام

چقدر قشنگ داستان لیلی و مجنون رو با تندرستی و استرس در قالب شعر اوردی

خوشمان امد

یاسمن چهارشنبه 24 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 06:11 ب.ظ http://paktarinehsas.blogfa.com/

وای چقدر عوامل استرس زا اطرافمونه

فاسیل پنج‌شنبه 25 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 02:04 ق.ظ http://www.fasil01.blogfa.com

مستی جمعه 26 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 02:29 ب.ظ

سلام هاشم عزیز
مطلب جالبی بود.به منم سر بزن خوشحال می شم

آدرس؟

ره ا جمعه 26 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 09:15 ب.ظ http://z1raha.blogfa.com

به توصیه های شماهم حتما عمل میکنم و تاثیرش رو براتون کامنت میزارم بازهم سپاسگزارم از اینکه وقتتون رو در اختیار من گذاشتید

انشاءالله

زهرا شنبه 27 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:49 ب.ظ http://golsame.persianblog.ir/

سلام استاد گرامی
جالب بود
عجب! لیلی و مجنون عاقل بودند که با انتخاب غذای صحیح عاشق شدند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد