X
تبلیغات
رایتل

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)
یکشنبه 14 آبان‌ماه سال 1391

روش های درمان اختلال درقدرت تصمیم گیری

جرأت داری، نخوان!

نویسنده: فریده جلیلوند - چهارشنبه ٢۱ اردیبهشت ۱۳٩٠

 

هر کجا باشی دلم همراه تو ست

گر نباشی همرهش در راه توست

من سر سودا ندارم با دلم

در کجا گویم که، دل گمراه توست

علی حاکمی

بسیاری از افراد هنگام رویارویی با مشکلات زندگی فاقد توانایی‌های لازم برای مقابله با آنها هستند و همین عدم توانایی می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات و آسیب‌های روان‌شناختی باشد اما در مقابل عده دیگری می‌توانند از مشکلات و موانع موجود عبور کنند و از دیدگاه همه ما به افراد موفقی تبدیل شوند .

روان‌شناسان با بررسی خصوصیات این افراد موفق به یک سری فرآیندهای مشابه دست یافته‌اند که از آن به عنوان راهبردهای مقابله‌ای یا مهارت‌های مقابله با تغییرات زندگی یاد می‌کنند و یکی از موثرترین این مهارت‌ها، مهارت جرأت‌ورزی است .

در این باره با دکتر حسین اسعدی، روان‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز به گفتگو نشسته‌ایم

سلامت : آقای دکتر! جرأت‌ورزی یعنی چه؟در یک جمله می‌توان گفت جرأت‌ورزی توانایی ابراز خود و ابراز حقوق خود بدون پایمال کردن حقوق دیگران است. با داشتن این مهارت افراد قادرند که اعتماد به نفس زیادی داشته باشند و موجب برانگیختن حس احترام دیگران شوند و در این شرایط است که تسلط بر موقعیت‌ها و مشکلات روزمره تا حد زیادی آسان می‌شود البته جرأت‌ورزی، جرأت‌مندی، ابراز وجود، قاطعیت و حتی مهارت نه گفتن تا حدودی مشابه هم هستند و همین معنی جرأت‌ورزی را می‌دهند

سلامت : از کجا بفهمیم که فرد جرأت‌ورزی هستیم یا نه؟
باید گفت افراد در مورد ابراز حقوقشان به چهار دسته تقسیم می‌شوند. گروه اول، افراد بی‌جرأت و منفعلی هستند. شاید ما در ظاهر، آنها را فروتن، از خود گذشته، مهربان و صبور ببینیم اما در باطن این افراد به دلیل اینکه به دیگران اجازه می‌دهند به راحتی حقوق و احساساتشان را نادیده بگیرند، همیشه ناراحت هستند و برای دفاع از حق خود جرأت حرف زدن و مقابله ندارند و به راحتی نظرات دیگران را می‌پذیرند .

افراد پرخاشگر، گروه دوم را تشکیل می‌دهند. این گروه حقوق خود را به قیمت نادیده گرفتن حقوق دیگران به دست می‌آورند و در حقیقت جرأت‌مندی را با خشونت اشتباه گرفته‌اند .

 افراد پرخاشگر بی‌جرأت در گروه سوم قرار می‌گیرند. این گروه از افراد به دلایل مختلف احساس خشم یا خصومت نسبت به دیگران را تحمل می‌کنند اما توانایی بیان آنها را ندارند و حتی نمی‌توانند این احساسات را تحمل کنند و به همین دلیل از روش‌های غیرمستقیم مثل لج کردن، کم‌کاری، قهر و گریه و ... بهره می‌گیرند .

درنهایت افراد جرأت‌ورز گروه آخر را شامل می‌شوند. این افراد بدون پرخاشگری و یا استفاده از راه‌های غیرمستقیم ابراز هیجانات، تلاش می‌کنند تا حقوق‌شان را به دست بیاورند و به راحتی از این حق نمی‌گذرند. در عین حال، افکار و احساسات خود را صریح بیان می‌کنند و مورد اعتماد و منطقی هم هستند و اگر با نظر جمع مخالف باشند بدون هیچ‌گونه بی‌احترامی، نظرشان را می‌گویند. اگر شما این خصوصیات را دارید، پس می‌توانید نتیجه بگیرید که فرد جرأت‌ورزی هستید

سلامت : داشتن مهارت جرأت‌ورزی چه‌قدر اهمیت دارد؟همه ما در زندگی بارها و بارها در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که با درخواست و تقاضای اطرافیان، موافق نبوده‌ایم. مثلا یکی از آشنایان که با او رودربایستی داشته‌ایم به ما پیشنهاد شراکت کاری یا مثلا ازدواج داده است. مهارت جرأت‌ورزی به ما کمک می‌کند که معقولانه این تقاضاها را رد کنیم و به جای بیان این جمله که «بگذارید بیشتر فکر کنم» از جمله «من با تمام احترامی که برای شما قایلم اما بنا به دلایلی با این موضوع مخالفم» استفاده کنیم و بیهوده فکرمان را مشغول نگه نداریم البته داشتن این مهارت در برخورد مناسب با مخالفت دیگران، جلوگیری از اعتراض‌های پرخاشگرانه نابه‌جا، تقاضای معقول از دیگران و اعلام موضع خود در تصمیم‌‌های جمعی (حتی اگر تنها مخالف جمع باشیم) نیز به دردمان می‌خورد

سلامت : آیا این مهارت می‌تواند در کنترل خشم هم به ما کمک کند؟
صد در صد. یکی از مهارت‌های اساسی کنترل خشم همین جرأت‌ورزی است. یعنی فرد جرأت‌مند نه خشم خود را فرو می‌خورد که بعدها به بغض و خشونت و کینه تبدیل شود و نه دست به پرخاشگری می‌زند که رفتارش پشیمانی در پی داشته باشد بلکه قادر خواهد بود در صورت بروز خشم و عصبانیت بدون استرس و رفتار اشتباه، قاطعانه رفتار کند و تصمیم نادرستی نگیرد و با کنترل عواطف و احساسات لحظه‌ای، مدیریت شرایط را برعهده گیرد

سلامت : چگونه می‌توانیم مهارت جرأت‌ورزی را در خود تقویت کنیم؟
ابتدا باید از موضع خود مطمئن شویم یعنی مشخص کنیم که می‌خواهیم بله بگوییم یا خیر و اگر اطمینان نداریم، برای پاسخ دادن فکر کنیم و از فرد مقابل بخواهیم که موضوع را بیشتر برایمان روشن کند و در دادن پاسخ، تحت تاثیر اطرافیان قرار نگیریم. در عین حال در رفتارهای جرأت‌ورزانه بدن باید راست باشد، سر به سمت بالا نگه داشته شود و رابطه چشمی مستقیم برقرار شود و در صدا و رفتار فرد، اطمینان و قاطعیت کاملا نمایان باشد و بعد موافقت یا مخالفت خود را با کمال احترام بیان کنیم

تمرین جرأت‌ورزی
فرض کنید دوستتان از شما تقاضا می‌کند که چند ساعتی اتومبیل‌تان را قرض بگیرد و شما مخالفید. اگر بخواهید جرأت‌مندانه رفتار کنید باید از جمله‌ای استفاده کنید که سه بخش کلی دارد. بخش اول با کلمه «
من» شروع می‌شود یعنی می‌گویید: «من می‌دانم که در این شرایط به اتومبیل من نیاز داری.»

در بخش دوم، دلیل تصمیم خود را عنوان می‌کنید که باید کاملا واضح، روشن و کوتاه باشد: «من می‌دانم که در این شرایط به اتومبیل من نیاز داری اما من در طول روز واقعا به آن نیاز دارم

 بسیاری از افراد فکر می‌کنند بحث همین جا تمام می‌شود اما بخش آخر، اعلام قاطع تصمیم است یعنی بعد از پایان جمله باید بگویید: «متاسفم که نمی‌توانم اتومبیل‌ام را به تو قرض دهم.»

فراموش نکنید که لحن شما باید بدون تعارف اما آرام و متین و مهربان باشد. معمولا افراد منطقی با یک یا دو بار شنیدن این جملات سه بخشی قانع می‌شوند البته گاهی نیز با افراد سمجی روبه‌رو می‌شوید که باید از تکنیک‌های خاص مثل تکرار جمله گفته شده با قاطعیت بیشتر، ترک محیط (جرأت‌مندی فزاینده) و عوض کردن موضوع بحث استفاده کنید و یا حتی خود را به خنگی و نفهمیدن بزنید. اگر هم بعد از بیان جمله خود از طرف مقابل عبارت ناخوشایندی مثل «خیلی خودخواهی» را شنیدید، بهترین روش برای مقابله با این افراد سمج این جمله است: «اگر این کار خودخواهی است، پس من خودخواهم!»
شاید در فرهنگ ما یک فرد جرأت‌ورز با یک فرد مغرور و حتی بی‌ادب اشتباه گرفته شود اما اطرافیان با مشاهده رفتارهای جرأت‌مندانه مکرر فرد، مطمئنا شرایط را درک می‌کنند البته به شرطی که فرد در بیان جملات و رفتارهای جرأت‌مندانه، صحیح و منطقی عمل کند و این کار نیاز به آموزش و تمرین دارد

 

منبع:روزنامه سلامت (سلامت روان) شماره:202 شنبه چهارده دی هشتاد و هفت

تکنیک‌های جرأت‌ورزی در گفتگو با دکتر حسین اسعدی روان‌شناس - پریسا اصولی

روانپژوه

نظرات (12)
نام :
ایمیل : [پنهان می ماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
یکشنبه 14 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:31 ب.ظ
+ مهوش تاج بخش
درود وسپاس ازحضور وزحمات شما
درمورد برخورد با افراد سمج وروش های درمان اختلال در این امور
امتیاز: 0 0
یکشنبه 14 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 02:25 ب.ظ
+ بهار
آدم برفی هم که باشی

دلت میخواهد کسی در آغوشت بگیرد،

دلت میخواهد یک نفر کنارت باشد،

تا گرمت کند ، تا آرامت کند.

مهم نیست آب شدن... ،نیست شدن...

مهم آن آرامش است

حتی برای چند لحظه...!
امتیاز: 0 1
یکشنبه 14 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 04:15 ب.ظ
+ بانوی نیمه شب
باریکلا
امتیاز: 0 0
یکشنبه 14 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 04:48 ب.ظ
+ نازی
سلام عزیزم مطلبت فوق العاده عالی بود
امتیاز: 0 0
یکشنبه 14 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 10:10 ب.ظ
+ کریمه ملزم
سلام مملو از محبت به دوست خوبم زیتون جان عزیز .
از نوشته های خوب تان همیشه من بهره مند میشوم
و زیاد علاقه دارم قلم تان پر رنگ باد.
امتیاز: 1 0
یکشنبه 14 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 10:28 ب.ظ
+ نوعروس
ممنون عید شمام مبارم زیتونی
بابت اون همه وقتی هم که گذاشتی برام نوشتی بازم ممنون ولی بعضی جاهاش از نظر نگارش مشکل داشت که متوجه نشدم گذاشتم پای خستگیت چون از صبح داشتی واسه یکی دیگه مینوشتی ،میدونم
میدوستمت
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سپاسگزارم ازبزرگواریت
هرجایش نامفهوم بود بگو توضیح بدم
دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:02 ق.ظ
+ مهری حسینی
درود بر زیتون عزیزو گرانقدر برادر خوبو بزرگوارم. ببخش عزیز نتوانستم بیشتر به دیدنتان بیایم. حدود 3-4 ماهی شدیدا درگیر بازنویسی 3-4 کتاب بودم که فعلا دو تاش انجام شده و دو تا دیگه مونده .البته کتاب فرهنگ نامها هم برای تایپ به حروفچین سپرده شده ک هاون هم یه دردسر دیگه اس. برای همین اصلا فرصتش رو نداشتم به به وبلاگ و نه فیس بوک برم. 3-4 روزی میشه کمی سرم خلوت تر شده. امیدوارم کوتاهی من رو به بزرگی خودتان ببخشید. اما انی را بگویسم همیشه به یاد شما و دوستان خوبم بوده ام.
امتیاز: 0 0
دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:11 ق.ظ
+ مهری حسینی
در مورد انتشار کتابهایم پرسیده بودی .5 تا رو نشر شاهد تهران و قم چاپ کرده. یکی رو بنیاد حفظ اثار دفاع مقدس تهران. 4 تا رو انتشارات پردیسان. یکی رو گلستان ادب که البته شعر کودک هست و چاپ دومش رو هم انتشارات پیک فدک و دیگه یادم نیست. اما 3 تا رو اماده چاپ دارم که میخوام بدم حوزه هنری تهران. و یکی رو هم که کار تایپش تموم بشه به انتشارات پردیسان.
امتیاز: 0 0
دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:12 ق.ظ
+ مهری حسینی
از این که تشریف اوردید سپاسگزارم .دلم برای کامنت های دوستان تنگ شده. مدت ها بود که از دوستان بی خبر بودم البته دوباره من سر زدم که اومدند وگرنه جز شما و یکی دو نفر دیگه کسی یاد من نبود. بازه م ممنون
امتیاز: 0 0
دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:17 ق.ظ
+ هیچ و پوچ/مونا
سلام
خوبی؟ اومدم که بگم آپم و خوشحال میشم نظرت رو راجع به شعرم بدونم

[گل]
امتیاز: 0 0
دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:34 ق.ظ
+ محمد علی رضایی
برای اینکه یک فرد جرأت‌ورز با یک فرد مغرور و حتی بی‌ادب اشتباه گرفته نشه باید مودبانه هم رفتار کرد
امتیاز: 1 0
دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:36 ق.ظ
+ سوگند$دخترپاییز$
سلام

یک دنیاممنونم ازلطفتون

منم باافتخارلینکتون کردم
امتیاز: 0 0