X
تبلیغات
رایتل

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)
دوشنبه 8 آبان‌ماه سال 1391

تغذیه برای فشارخون بالاازوبلاگ غذاسیده زهره طباطبائی

غذاهایی که افراد با فشار خون بالا نباید مصرف کنند:

  افراد دچار پرفشاری، نیاز به کاهش دریافت سدیم دارند.

  به جای نمک می توانید از سبزیجات تازه یا خشک، ادویه جات مفید (زردچوبه- دارچین و…) پودر سیر و پیاز و آب لیموی تازه استفاده کنید.

از مصرف مواد حاوی افزودنی ها و غذاهای فرایند شده که حاوی مقدار زیادی نمک و ادویه ها هستند، مثل انواع سوسیس و کالباس، غذاهای کنسروی، شورها، ترشی ها و چاشنی های کارخانه ای جداً خودداری کنید.

مصرف نان ها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس (تصفیه شده) را به حداقل برسانید و از نان های سبوس دار به خصوص حاوی سبوس جو دو سر استفاده کنید.

  مصرف قند و شکر و سایر فرآورده های تهیه شده از آنها مثل نوشابه ها، مربا، ژله، شکلات، کیک ها و شیرینی ها را محدود یا حذف کنید.

  از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه حرارت های بسیار بالاو یا به مدت زمان طولانی تهیه می شوند، خودداری کنید و به خاطر داشته باشید استفاده چندباره از روغن های آشپزی عاملی در بالابردن فشار خون است.

موادی مثل کره، خامه، مارگارین، دنبه، سس ها و روغن های جامد را از برنامه غذایی حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون، روغن های گیاهی مایع و روغن ماهی استفاده کنید.

منبع:

   http://www.pezeshk.us/?p=16749

 رژیم غذاییDietary Approaches to Stop Hypertension) DASH) جهت کاهش فشار خون:

سلامت نیوز : محققین انستیتوی ملی قلب، ریه و خون آمریکا، بر مبنای دو مطالعه اساسی و کلیدی به نکاتی مهم پی برده اند. یافته های آنان نشان داده که فشار خون با اجرای یک رژیم غذایی خاص که چربی اشباع شده، کلسترول، و چربی کامل در آن به حداقل رسیده باشد، کاهش خواهد یافت. این رژیم غذایی باید غنی از میوه، سبزیجات و محصولات لبنی کم نمک باشد.

 همچنین پتاسیم، منیزیوم، کلسیم، پروتئین و فیبرهای غیرقابل جذب آن نیز افزوده شده است. اهداف تغذیه ای این رژیم غذایی به گونه ای طراحی شده است که شما با رعایت آن، مقدار مناسبی از هر ماده غذایی را در روز دریافت کنید.

اثر رعایت این رژیم در کاهش فشار خون، 2 هفته پس از شروع مشاهده خواهد شد. نکته مهمی که در مطالعات دیگر اثبات شده، کم شدن فشار خون در اثر کاهش مصرف نمک است. هر چه مقدار نمک مصرفی را کاهش دهید کاهش بیشتری را در فشار خون خود شاهد خواهید بود و اگر کاهش مصرف نمک را با این رژیم همزمان کنید، نتیجه بسیار بهتری خواهید گرفت.

برگرفته از کتاب کلید رژیم غذایی برای مقابله با فشار خون ( انتشارات کلید آموزش )

Treatment: The DASH Diet

You may be able to lower your blood pressure by switching to a better diet. The DASH Diet -- Dietary Approaches to Stop Hypertension -- involves eating more fruits, vegetables, whole-grain foods, low-fat dairy, fish, poultry, and nuts. You should eat less red meat, saturated fats, and sweets. Reducing sodium in your diet can also have a significant effect.

منبع

تغذیه برای فشارخون بالاقسمت سوم 

عوامل خطرسازبرای فشارخون ازوبلاگ غذا

عوامل خطرساز برای فشار خون و عوارض فشار خون

عوامل خطرساز برای فشار خون

بالا بودن فشار خون عوارضی زیاد دارد.

برخی از عوامل خطرساز که احتمال ابتلا به فشار خون بالا را زیاد می کند ، اینها هستند:

داشتن اضافه‌وزن یا چاقی.

مصرف رژیم غذایی غلط و پرنمک .

ورزش نکردن به میزان کافی.

احساس اضطراب یا استرس زیاد.

داشتن سابقه خانوادگی فشار خون بالا.

35 ساله بودن یا سن بالاتر.

عوارض فشار خون

عوارض فشار خون

فشار وارد شده بر دیواره ی عروق ناشی از فشار خون بالا می تواند منجر به آسیب بر دیواره عروق و یا سایر ارگان های بدن شود. هرچه فشار خون بالاتر باشد و به مدت طولانی کنترل نشود، آسیب های جدی تری به دنبال دارد.

فشار خون بالای غیر کنترل شده می تواند منتهی به موارد زیر شود:

* آسیب به عروق

آسیب به عروق موجب سخت و ضخیم شدن شریان ها (آرترواسکلروزیس) می شود .

* اتساع موضعی شریان ها

افزایش فشار خون منجر به ضعیف و متورم شدن عروق می شود و اتساع شریانی شکل می گیرد. اتساع شریانی نیز تهدید کننده زندگی است.

* نارسایی قلبی

در نتیجه ی پمپاژ خون با فشار بالا در عروق، ماهیچه قلب ضخیم خواهد شد. نهایتاً ماهیچه ضخیم شده قلب به سختی خون کافی برای برآورد نیازهای بدن را پمپاژ می کند که می تواند منتهی به نارسایی قلبی شود.

* پارگی عروق خونی مغز

فشار خون بالا در شریان ها منتهی به کاهش جریان خون در مغز و یا پارگی عروق خونی در مغز  می شود.

* تنگ و باریک شدن عروق خونی کلیه

* ضخیم شدن، باریک شدن و یا پارگی عروق خونی چشمها

* سندرم متابولیک

این سندرم شامل گروهی از نارسایی های متابولیکی بدن است که عبارت هستند از افزایش اندازه ی دور کمر-تری گلیسرید بالا-HDL(کلسترول خوب)پایین و سطوح بالای انسولین . هرچه مبتلا به اجزای بیش تری از سندرم متابولیک باشید ریسک بالاتری از ابتلا به دیابت و بیماری قلبی وجود دارد. 

* اختلال در یادگیری و حافظه

منابع:>>عوامل خطرساز برای فشار خون

>>www.novindiet.com/Article.aspx?article=235

تغذیه ی یک ملت عوض شود سرنوشت آن ملت تغییر می کند.(خودم)

سابقه موضوع  

http://zatun.blogsky.com/1391/07/30/post-94/ 

http://zatun.blogsky.com/1391/08/05/post-120/ 

نظرات (1)
نام :
ایمیل : [پنهان می ماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
دوشنبه 8 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 08:20 ب.ظ
+ یاسمن
امتیاز: 0 0