زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

بهترین شهرها از نگاه اکونومیست برای زندگی

سلامت نیوز :جدیدترین لیست بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی اعلام شد و در این رده‌بندی شهر ونکوور کانادا بهترین رتبه را به خود اختصاص داد.

بهترین شهرها از نگاه اکونومیست

چرا بعضی شهرها و کشورها بهترین جای زندگی شناخته می شوند و بعضی شهرها و کشور ها بدترین جا؟

در زیر بعد از معرفی بهترین و بدترین شهرها فقط یک نمونه از نحوه ی مدیریت محیط زیست  در کانادا و در ایران آورده می شود.

بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی

City of Vancouver

سلامت نیوز :جدیدترین لیست بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی اعلام شد و در این رده‌بندی شهر ونکوور کانادا بهترین رتبه را به خود اختصاص داد.

در گزارشی که توسط واحد اطلاعاتی اکونومیست منتشر شده است، برای پنجمین سال متوالی شهر ونکوور کانادا بهترین رتبه را در فهرست بهترین شهرهای جهان برای زندگی به خود اختصاص داد.

به گزارش تلگراف، این شهر در مجموع خدمات درمانی، سیستم آموزشی، فرهنگ و محیط زیست از صد نمره عدد 100 را به دست آورد.

بهترین شهرهای جهان چگونه معین می‌شوند

برای معین کردن بهترین شهرهای جهان برای زندگی، واحد اطلاعاتی اکونومیست مطالعاتی را روی 140 شهر جهان انجام می‌دهد و 30 فاکتور را از میان 5 دسته بندی اصلی مد نظر قرار می‌دهد که وضعیت بهداشت و درمان، سیستم آموزشی، زیرساختارها، فرهنگ و محیط زیست و پایداری از جمله آن‌هاست.

بهترین شهرهای جهان برای زندگی

ونکوور          کانادا/ملبورن           استرالیا/وین               ا تریش/تورنتو          کانادا/کالگاری        کانادا/هلسینکی       فنلاند/سیدنی          استرالیا/پرث            استرالیا/آدلاید           استرالیا/آکلند            نیوزلند/

بدترین شهرهای جهان برای زندگی/

هراره         زیبماوه/داکا            بنگلادش/پورت مورسبی        گینه نو/لاگوس      نیجریه/الجزیره     الجزایر/کراچی      پاکستان/دوالا        کامرون/تهران       ایران/داکار        سنگال/کلمبو        سریلانکا

منبع:سلامت نیوز/http://salamatnews.com/viewNews.aspx?ID=24745&cat=2

جهان به سوی شهرهای زیست محیطی گام برمی‌دارد

ونکوور، الگوی شهری 2020

تلاش برای ایجاد و حفظ شهری که در آن احترام به محیط‌زیست بخشی از اولویت‌های مدیریت شهری به‌شمار می‌آید، یکی از اصولی است که شهرداری‌ها در کانادا به آن توجه خاص می‌کنند.

 به گزارش شهرنوشت، در شهر ونکوور، مسئولان شهر خود را ملزم می‌دانند تا برنامه‌های زیست‌محیطی ویژه‌ای را برای بهره‌مندی از شهری سازگار با محیط‌زیست، تدوین و اجرا کنند. یکی از بخش‌های ویژه این برنامه شامل سازه‌ها و سازندگان ساختمان‌ها می‌شود که رعایت اصول ساخت‌وساز سبز به عنوان یک اصل برای آنها الزامی است.

 ساختمان‌ها و سازه‌های سبز در این شهر به‌دلیل رعایت نکات خاص و سازگار با محیط‌زیست، انرژی کمتری مصرف می‌کنند. این سازه‌ها باید طوری طراحی شوند که علاوه بر بهره‌وری بیشتر، هماهنگ با اقلیم و محیط‌زیست باشند.

برای رسیدن به استانداردهای شهر سبز پروژه‌های متعددی را در دست اقدام دارد که شامل موارد زیرند:

•مدیریت آب‌های جاری ناشی از نزولات جوی/•کاهش خطرات ناشی از جزایر گرمایی/•حفظ آب/•بهره‌وری انرژی /•کاهش گازهای گلخانه‌ای/•طراحی غیرعامل /•انحراف مسیر زباله

مدیریت شهری ونکوور برای مدیریت آب‌های جاری ناشی از نزولات جوی اقدام به تجزیه و تحلیل رفتاری سیلاب‌ها همراه با توصیه‌ها و زمان‌بندی‌هایی برای برنامه‌های مدیریت سیلاب شهری کرده است.

در مورد کاهش خطرات ناشی از جزایر گرمایی نیز دستورالعمل‌هایی را برای کسانی که به‌صورت داوطلبانه اقدام به ساخت پشت بام سبز می‌کنند، ارائه کرده است. این دستورالعمل‌ها مدیریت آب‌های روان را در ونکوور بهبود بخشیده، مصرف انرژی در ساختمان را بهینه کرده و نمای زیباتری به آن بخشیده است.

شورای GBS برای حفظ آب شهر، تنها اجازه استفاده از لوله‌ها و اتصالاتی که استانداردهای ANSI دارند و بدون نشت آب هستند، صادر می‌کند، همچنین بهبود سیستم‌های آبیاری برای کاهش میزان مصرف آب فضای سبز تا میزان 50 درصد را نیز در دستور کار قرار داده است.

این شورا در مورد بهره‌وری انرژی و کاهش گازهای گلخانه‌ای، بهبود اهداف مصرف انرژی از طریق تغییر شکل را به‌عنوان جایگزینی در مصرف انرژی مدنظر دارد.

استفاده از نور خورشید در طراحی، گردش طبیعی هوا در نفوذ نور خورشید درون سایت‌ها به‌منظور راحتی بیشتر استفاده‌کنندگان و در نهایت بهره‌وری بیشتر از انرژی، بخشی از موارد مطرح شده در موضوع طراحی غیرعامل شهر ونکوور است.

همه این اقدامات در ونکوور سبب شده است تا مدیران این شهر مدعی باشند که تا 10 سال دیگر ونکوور یکی از نمونه‌های مثال‌زدنی و الگو برای شهرهایی خواهد بود که قصد دارند ساختمان‌های سبز داشته باشند و زیستگاهی سازگار با محیط‌زیست را برای شهروندانشان خلق کنند.

در همین زمینه:

·         شهرهای فرانسوی و اسپانیایی برنده جایزه پایتخت سبز اروپا شدند

·         کارزار جهانی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی

·         یک روز بدون خودرو در بروکسل

·         رتبه ایران در عملکرد زیست محیطی؛ هفتاد و هشتم جهان

·         کمک کنیم به آسمان، به زمین

·         آشنایی با 10 اصل حمل و نقل در زندگی شهری

ساحل؛ در شمال ایران محل زباله

میترا بیدی:

مشکل، فقط تالش و پیرامون آن نیست؛ تمام نوار ساحلی شمال کشور با مشکل آلودگی آب و محیط زندگی در پی ورود زباله و فاضلاب به رودخانه و دریا دست به گریبان است.

در این میان کارشناسان با اعلام خطر درباره این شرایط حق دارند بپرسند مسئولان چه طرحی برای اجرا دارند؟

دفع غیربهداشتی زباله‌ها در ساحل شهرستان تالش و در کنار طرح‌های سالم‌سازی گیسوم، آلالان و قروق، محیط‌زیست این خاک سبز را به خطر انداخته است.  در همین حال شیر تولید شده از احشام زباله‌خوار در کارخانه شیر پاستوریزه اسالم با عنوان شیر یارانه‌ای، بسته‌بندی و به مردم فروخته می‌شود.

جمع‌آوری نابسامان و دفع غیراصولی زباله به حدی محیط‌زیست و گردشگری تالش را به خطر انداخته است که حتی شهروندان عادی از آن با عنوان «افتضاح» یاد می‌کنند؛ فاجعه‌ای که هر یک از مسئولان تالش از شهرداری گرفته تا سازمان محیط زیست، آن را به گردن توپو گرافی (ناهمواری‌های طبیعی) تالش می‌اندازند. پیداست وجود دریا، جنگل و آب‌های زیر زمینی، بهانه مسئولان برای ادامه این فاجعه زیست‌محیطی و رها کردن روزانه 60 تن زباله در ساحل شده است و مسئولان اینگونه هدایای خدادادی طبیعت تالش را پاس می‌دارند.

چه غلط، چه درست //جمع‌آوری زباله درشهرستان تالش به گفته شهردار تالش، دستی و به‌کمک وانت بزرگ و گاری و 3 دستگاه کامیون زباله پرس کن انجام می‌شود. «عباس قلی‌زاده» اذعان می‌کند پس از جمع‌آوری، زباله‌ها به محل دفن در حاشیه ساحل و منطقه«قروق» منتقل و به لحاظ شرایط جغرافیایی محل، به‌صورت غیربهداشتی دفن می‌شود.//طبیعت هزینه زباله را می‌پردازد/حمید غلامی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان تالش درباره‌نابسامانی دفع زباله‌ها در تالش می‌گوید: «دفع نامناسب زباله مشکل همه استان‌های شمالی است که سطح آب‌های زیرزمینی در آنها بالاست. با دفن زباله، آلودگی‌ها به آب‌های

زیر زمینی نشت پیدا می‌کند و سبب آلودگی این منابع می‌شود. در استان گیلان به‌دلیل نبود فناوری، به اجبار زباله‌ها را در نقاطی دفن می‌کنند که با آب‌های زیر زمینی فاصله داشته باشد.»

به گفته وی، اداره منابع طبیعی با دفع زباله در ارتفاعات که به‌دلیل شرایط اقلیمی از جنگل پوشیده شده است، نیز موافق نیست. بنابر این تنها راه باقیمانده، کمپوست زباله است که نیاز به هزینه گزافی دارد.این‌طور که به‌نظر می‌آید، مسئولان استان‌های شمالی، به میزان صدمات غیرقابل جبران ناشی از دفع زباله در طبیعت که بسیار بیشتر از هزینه ساخت کارخانه کمپوست است، توجهی ندارند.

این‌طور که غلامی می‌گوید، استانداری با توافق اداره منابع طبیعی و محیط زیست، درصدد است «پیر هرات »را به‌عنوان جایگاه تخلیه زباله تعیین کند و این منطقه جنگلی با درختچه‌های توسکا که از طریق وزمه - بیجار قابل دسترسی است، قربانی بعدی بی‌توجهی مسئولان گیلان به زباله‌ها خواهد بود.منبع:همشهری آنلاین/درهمین زمینه:

·         عبور لوله از جنگل‌های پرباران

·         بهانه‌ای برای تصاحب اراضی

·         مشکلات منابع طبیعی از نگاه دیگر

·         توسعه پایدار یا بتن‌گرایی

·         رنج های تازه سرزمین کهن

·         این باریکه سبز هر روز باریک‌تر می‌شود

·         حسرت قدم‌زدن در ساحل

·         کلاردشت هم بیابان می‌شود!

·         استخراج گرانیت، به بهای نابودی بهشت ایران

·         نقش مثلث سوداگری در تخریب جاذبه‌های شمال

·         تخریب بهشت شمال

نظرات 1 + ارسال نظر
یاسمن جمعه 12 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 10:08 ق.ظ http://paktarinehsas.blogfa.com/


گاهی گمان نمی کنی ولی خوب می شود
گاهی نمی شود که نمی شود که نمی شود
گاهی بساط عیش خودش جور می شود
گاهی دگر، تهیه بدستور می شود
گه جور می شود خود آن بی مقدمه
گه با دو صد مقدمه ناجور می شود
گاهی هزار دوره دعا بی اجابت است
گاهی نگفته قرعه به نام تو می شود
گاهی گدای گدایی و بخت نیست
گاهی تمام شهر گدای تو می شود…

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد