زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

آلودگی هواباعث افزایش غلظت خون وسکته مغزی می‌شود

بسم الله الرحمن الرحیم

سلامت نیوز: در پی افزایش آلودگی هوای تهران، یک فوق تخصص جراحی قلب و عروق گفت: آلودگی هوا باعث ابتلا به بیماری تنگی سرخرگ‌های قلبی (عروق کرونر) ‌شده و احتمال حمله قلبی را افزایش می‌دهد.   

 

دکتر محراب مرزبان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: آلودگی باعث افزایش غلظت خون می‌شود و همین امر ابتلا به حمله قلبی را سرعت می‌بخشد.  

 

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به عوارض دیگر آلودگی هوا گفت: آلودگی و استرس ناشی از آن بر قند و چربی خون تاثیر منفی می‌گذارد، علاوه بر آن میزان اکسیژن در هوای آلوده کم است که همین امر باعث کاهش اکسیژن رسانی به عضله قلب می‌شود. در این شرایط ممکن است وضعیت جسمی بیماران دچار تنگی عروق کرونر در معرض خطر قرار گیرد.

مرزبان در پایان توصیه کرد: بیمارانی که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته‌اند تا دو سه هفته پس از عمل در محیط‌های آلوده حضور نیابند. علاوه بر آن افرادی که دچار بیماری تنگی عروق کرونر هستند باید از رفت و آمد در مکان‌های شلوغ و پرازدحام خودداری کنند

توصیه‌های بهداشتی، هنگام بروز پدیده آلودگی هوا

همه‌ساله با شروع فصل سرما و روشن شدن وسایل گرمازا، آلودگی هوا بیشتر احساس می‌شود. این موضوع به این معنی نیست که ما در فصول گرم سال آلودگی نداریم، بلکه سرمای هوا باعث می‌شود که ما آلودگی را بیشتر احساس کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب‌دا مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به هموطنان توصیه کرد در هنگام بروز پدیده آلودگی هوا،از ماسک مناسب استفاده کنند. این ماسک باید از جنس فیبر باشد، نه ماسک پارچه‌ای و نه ماسک دندانپزشکی و بعد از هر بار مصرف باید تعویض شود.بنابراین گزارش، هنگام بروز پدیده آلودگی هوا، فضای داخل خانه هم به اندازه هوای بیرون خانه دچار آلودگی می‌شود که برای جلوگیری از این کار بهتر است، هر روز میزان حرارت وسیله گرمازا را در کمترین حد خود قرار داده تا هوای خانه عوض شود.این گزارش اضافه می‌کند: در آلودگی هوا، کودکان بیشتر از افراد دیگر آسیب می‌بینند و باید امکانات لازم را برای حفظ سلامتی آنها مهیا کرد.مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، توصیه کرد: تغذیه مناسب برای کاهش مضرات آلودگی هوا، مهم است و به همین منظور مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه برای دفع مسمومیت از بدن، به ویژه مسمومیت ناشی از سرب بسیار مفید است.این گزارش حاکیست: در هنگام بروز پدیده آلودگی هوا، از خوردن فست‌فودها (غذاهای آماده) و مواد غذایی حاوی مواد نگه دارنده مثل چیپس و انواع کنسرو خودداری کنند و به خاطر اینکه ذرات ریز ناشی از آلودگی هوا روی سطح پوست می‌نشینند، بنابراین هنگام شستشوی دست و صورت از آب خالی استفاده نکنند، زیرا این ذرات در صورت آمیخته شدن با آب، ماده اسیدی ضعیفی را ایجاد می‌کند که به مرور باعث پیری زودرس پوست می‌شود.

پی نوشت:

1-دکتر سید علی کشاورز، متخصص تغذیه و مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه تهران، برای کم شدن مضرات آلودگی هوا، مصرف منابع غذایی ویتامین E و ویتامین D را پیشنهاد می‌کند. این ویتامین‌ها می‌توانند اثرات مسموم‌کننده گازهای آلاینده را خنثی کنند. ویتامین E در روغن‌های گیاهی ، گردو ، بادام ، زیتون ، جوانه گندم ، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد. منابع مناسب ویتامین D هم شیر ، کره و زرده تخم‌مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه‌تان باشند. علاوه بر این ویتامین‌ها، دکتر کشاورز مصرف غذاهایی را توصیه می‌کند که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های سلنیوم و بتاکاروتن اند. سبزیجاتی مثل طالبی ، انبه ، کدو تنبل ، فلفل ، اسفناج ، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند. سلنیوم را هم می‌توانید در غذاهای دریایی ، مرغ، نان و غلات سبوس‌دار پیدا کنید. دکتر کشاورز می‌گوید: «ویتامین C هم می‌تواند به دفع سربی که با هوای آلوده وارد بدن ما شده، کمک کند. شیر و لبنیات به خصوص پنیر و ماست هم به خاطر کلسیمی که دارند می‌توانند جذب عناصر سنگین مثل سرب را کاهش دهند. پس به‌طور کلی بهتر است مردم از سبزی‌ها و میوه‌ها و لبنیات بیشتر استفاده کنند تا اثرات مخرب هوای آلوده را کاهش دهند.»

2-دکتر نیستانی، خوردن آنتی اکسیدان ها را راهی برای مقابله با عوارض آلودگی هوا می داند و می گوید : " اگر غذای ما از نظر آنتی اکسیدان ها غنی باشد، احتمال وقوع استرس های اکسیداتیو هم کاهش می یابد. ویتامین هایC  , E  ، کاروتنوئیدها، پلی فنول ها از آنتی اکسیدان های مهم هستند. سبزی ها و میوهای تازه، منابع غنی ویتامین C هستند. حساسیت این مواد به حرارت ، نور و PH محیط بالاست ؛ مثلاً با افزودن جوش شیرین به غذا، ویتامین موجود در این مواد غیر فعال می شود. از این رو بهتر است میوه ها و سبزیجات را تازه مصرف کنید. روغن سویا ، آفتابگردان ، جوانه گندم و سایر روغن های گیاهی، غنی ترین منابع ویتامین E هستند. ویتامین های E نسبت به شرایط طبخ مقاومت بیشتری دارند. "روی یک از این مواد موثر است. انواع گوشت و غلات به خصوص غلات سبوس دار منابع سرشار از روی هستند.مردم ایران از دیر باز با مشکل کمبود روی در بدن خود مواجه بودند که یکی از مهم ترین این عوامل اسید فیتیک ( فیتات ) موجود در غلات است.نکته مهمی که در هنگام مصرف غلات باید در نظر داشته باشیم ، این است که وقتی از غلات برای تهیه نان استفاده می کنیم، حتماً می بایست عمل تخمیر خمیر نان بدون دخالت جوش شیرین انجام شده باشد.در غیر این صورت روی جذب نمی شود و سیستم ایمنی بدن دچار مشکل خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد