زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

برای پیشگیری از پوکی استخوان هرشب بادام بخوریم

 بسم الله الرحمن الرحیم

بادام 

بادام یکی از گیاهان تیره گل سرخ متعلق به دو لپه‌ایها می‌باشد. گیاه متعلق به  ترکیه ، ایران ، قفقاز ، آسیای مرکزی و شمال آفریقاست پراکندگی آن در ایران در شمال غرب و غرب می باشد.   اما قرنهاست که در اروپا و آمریکا نیز کاشته می‌شود. کالیفرنیا و اسپانیا از بزرگترین تولید کنندگان این محصول به حساب می آیند  پراکندگی آن در ایران در شمال غرب و غرب می باشد. دو نوع درخت بادام وجود دارد یک نوع دارای گلهای صورتی که بادام شیرین تولید می‌کند و نوع دیگر آن با گلهای سفید بادام تلخ دارد.بادام شیرین  فاقد نشاسته است بنابراین می‌توان از آن در تهیه کیک و بیسکویت برای بیماران دیابتی استفاده کرد.عصاره بادام می‌تواند جایگزین مناسبی برای عصاره وانیل دربین بیماران دیابتی باشد. ابعاد فرهنگــــــــی /بادام در بعضی از فرهنگها بسیار مقدس است. در بین یهودیان به علت گل آوری زود هنگام آن نماد هشیاری و تعهد می‌باشد در حالی که برای مردم چین نماد اندوه جاودانی و زیبایی زنان به حساب می‌آید.نمادگرایان مسیحی اغلب از شاخه‌های بادام به عنوان سمبلی برای تولد مسیح استفاده می کنند. رومیها بادام را در مراسم عروسی به عنوان سمبل خوشبختی و باروری به عروس و داماد هدیه می‌دادند.این سنت هنوز هم در ایتالیا رواج دارد. منبع:دانش نامه/ 

ارزش غذائی بادام ؛ مغزبادام غنی ازکلسیم است بهترین فست فودمی باشد هرشب چندعدد استفاده کن پودرآنرا صبح ناشتا داخل شربت عسل بریزواستفاده نما/منبع:زیتون از مقاله طبع و غذا

بادام B2 دارد:پنج عمل مهم ویتامین B2/        به رشد و دوباره سازی کمک میکند. •  به داشتن پوست و ناخن سالم کمک میکند. •         در بهبود زخمهای دهان، لبها و زبان موثر است. •       برای قوة بینایی مفید است و خستگی چشم را کاهش میدهد. •         در سوخت و ساز کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها با مواد دیگر مؤثر است. منبع:دانش نامه رشد

بادام منیزیوم دارد.کاهش منیزیوم باعث کاهش یادگیری می شود.

خواص بادام/بادام یکی از 4 مغز است.چهار مغز :بادام-گردو-پسته-فندق/بادام غذای استخوان است چون کلسیم و فسفر دارد./بادام برای کبد مفید است./خوردن مغز بادام خام به سلامت  کلیه ها کمک می کند.امام رضا(ع) کلیه را مرکز شادی می دانند.

در چهار مغز 20 نوع پروتئین وجود دارد.

بادام کمی گرم و تر است.

بادام برای بلغمی  ها و صفراوی مزاج ها مفید است.

بادام بهتر است خام و تازه مصرف شود.

و در جای خشک و خنک نگهداری شود.

منبع:پانزده روز تا سلامتی/جمشید خدادادی._تهران:دفتر پژوهش و نشر سهروردی-1384

خواص درمانی بادام/کاهش خطر بیماریهای قلبی و LDL و فشارخون/قابلیت بادام در کاهش خطر بیماری قلبی می تواند به دلیل مقدار زیاد ویتامین E  و اثر چربیهای غیر اشباع آن ها در کاهش LDL باشد. /یک چهارم فنجان بادام حاوی 99 میلیگرم منیزیم، و 275 میلیگرم پتاسیم است. /منیزیم یک محافظ طبیعی برای رگها است. /هنگامی که سطح منیزیم بالا است، سرخرگها و سیاهرگها آزاد و شل هستند که موجب افزایش جریان اکسیژن در رگ می گردد./پتاسیم در انتقال عصبی و انقباض ماهیچه ها از جمله قلب نقش دارد. /این ماده یکی از مواد معدنی لازم برای ایجاد فشار خون طبیعی می باشد. / کنترل دیابت /هر چه در یک وعده غذایی بادام بیشتری مصرف شود شاخص گلیسمیا و میزان افزایش قند خون به ازای آن وعده غذایی کاهش می یابد. فواید مصرف بادام به میزان دوز مصرف آن وابسته است.

چربی های سالم موجود در بادام به کاهش وزن کمک می کنند کسانی که به طور متناوب آجیل مصرف می کنند نسبت به کسانی که هیچگاه آجیل نمی خورند به طور میانگین لاغرتر هستند.یک دلیل اینکه آجیل به کاهش وزن کمک می کند چگالی ماده مغذی آن است. کسی که از غذا سیر باشد تمایلی به خوردن غذای بیشتر ندارد.

.بادام منبع خوبی از (لتریل) است

 خوردن بادام یکی از چهار عامل اصلی افزایش طول عمر است.

یکی از دلایل احتمالی این نتیجه بالا بودن میزان لتریل موجود در بادام است.

لتریل با نام ویتامین B-17 شناخته می شود

بادام دارای مشخصه های پری بیوتیک است  بادام دارای مشخصه های احتمالی پریبیوتیک می باشد که با کمک به رشد باکتریهای روده می تواند در سلامت دستگاه گوارش موثر باشد. وجود تعداد زیادی باکتری سالم و خوب در روده موجب افزایش دفاع بدن در برابر باکتریهای مضر می شود

بادام آنتی اکسیدان است. بادام سرشار از مواد معدنی ای است که عامل تولید کننده سوپراکسید دیسموتاز (SOD) که یکی از آنتی اکسیدان های درون بدن می باشد هستند.

 بادام همچنین منبع خوبی از ویتامینهای B لازم برای گلوتاتویین جهت از بین بردن سایر رادیکالهای آزاد بدن نیز هست.

بهترین راه مصرف: بادام مانند سایر مواد آجیل حاوی فیتات است که موجب حفظ شدن بادام در زمستان جهت جوانه زدن آن در بهار می گردد. برای بدست آوردن بیشترین ماده غذایی و قابل هضم از بادام بهتر است آنرا قبل از خوردن بخیسانیم. بادام یکی از معدود خشکباری است که پس از خیساندن واقعاً جوانه می زند. جوانه زدن موجب خنثی شدن فیتات گردیده و موجب آزاد شدن مواد مغذی موجود در آن می شود.

بادام جوانه زده ترد و شکننده است و می توانند یکی از اقلام موجود در سالاد، پاستا، سبزیجات و گوشت باشد. با اضافه کردن دارچین و یا سایر گیاهان و ادویه جات به بادام می توانید خاصیت غذایی آنرا حتی بیشتر کنید.منبع:سیمرغ: خواص درمانی بادام 1 و 2

بعضی از فوائد بادام: بادام، آنتی اکسیدان است.

ویتامین E در پوست بادام وجود دارد. این ویتامین، یکی از انواع آنتی اکسیدان ها می باشد. فواید آنتی اکسیدان ها در بدن بسیار زیاد است.

تامین انرژی

این ماده غذایی به خاطر دارا بودن ویتامین ها و پروتئین و آهن ، انرژی مورد نیاز بدن را افزایش می دهد.

بادام دارای مقدار زیادی کلسیم و پروتئین می باشد.

بادام محتوی مقدار زیادی چربی های غیر اشباع، فیبر، پروتئین گیاهی، روی، مس و منیزیم می باشد. بادام دارای انواع ویتامین ها می باشد که به سوخت و ساز کربوهیدرات ها کمک می کند و یکی از منابع انرژی برای مغز می باشد.

4/1 فنجان بادام، 45 درصد منیزیم روزانه و 20 درصد مس روزانه و 17.6 درصد ویتامین B2 روزانه را تامین می کند.

 تقویت عملکرد ریه

به طور کلی، بادام جلوی برخی بیمای های تنفسی از قبیل: تنگی نفس، برونشیت مزمن و امفیزم( اتساع و بزرگی عضوی در اثر گاز) را می گیرد.

سلنیوم، در بادام و آجیل یافت می شود. سلنیوم نیز یک آنتی اکسیدان می باشد.

بانوان باردار/بادام منبع اسید فولیک است.

این ویتامین برای زنان باردار و نوزادان بسیار مهم است. اسید فولیک در تکامل رشد جنین بسیار با اهمیت می باشد. رشد طناب نخاعی و مغز جنین در گرو وجود اسید فولیک می باشد.

نکته:

برخی از افراد بادام بوداده مصرف می کنند. این بادام به اندازه بادام خام مفید نیست.

انرژی بادام بوداده در 100گرم، 597 کیلوکالری، چربی در حدود 53 گرم و فیبر 12 گرم می باشد.

برای سوزاندن این مقدار انرژی باید 119 دقیقه پیاده روی کنید! منبع : تبیان

________________________________________

غذا:بادام در آشپزی اصیل ایرانی جایگاه رفیعی دارد.

با آن خورش ها -پلو ها و شیرینی های بسیار مقوی و خوشمزه می توان تهیه نمود.

+ نوشته شده در  سه شنبه چهارم خرداد 1389ساعت 2:34 بعد از ظهر  توسط زهره 

نظرات 1 + ارسال نظر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد